zihin-ic

Zihninizi Kontrol Edebiliyor musunuz?

0 682

Bilgi, insanların karşılaştıkları olaylara cevap olarak davranışların ana ham maddesini sağlar. İnsan davranışlarını yönlendiren en önemli etken bilgidir. Bilginin kaynakları ve sunuluş şekilleri, doğrudan davranış kalıplarını etkilemektedir. Teknolojinin gelişmesiyle bilgi, günümüzün en değerli hazinesi haline gelmiştir. Bilginin doğru kullanılması ve zihnin yapılanması, oldukça büyük öneme sahiptir. Günlük hayatta zihninizi kontrol altına almaya çalışan birçok durum yaşanabilmektedir.

Zihin Okunabilir mi?

Hep tartışma konusu olmuştur, başkasının zihinlerini okumak… Size bir fırsat tanınsa uçmak mı, zihin okumak mı yoksa görünmez mi olmak istersiniz? Genelde bu şıklar arasında, zihin okumak en önde geliyor. Karşınızdaki kişinin zihnini okumak size ne kazandırır? Bu alanda Dünyaca ünlü olan İknanın Psikolojisi adlı kitabın yazarı Roberd Cialdini’nin çalışmaları mevcuttur. Dilerseniz onlara geçerek konu ile alakalı bilgi sahibi olalım. Birazdan göreceğiniz teknikler, aslında çoğumuzun bilinçli ve ya bilinçsiz olarak uyguladığı tekniklerdir.

  • İnsanlara Karşılıksız İyilik Yapmak; İnsanlara bir karşılık beklemeden iyilik yaptığınızda, hediyeler verdiğinizde ve yardım ettiğinizde çok mutlu olacaklardır. Fakat bütün insanların zihninde şöyle bir kod var ‘’biri iyilik yaptığında hemen karşılığını vermelisin’’. Satıcılar bu tekniği çok fazla kullanmaktadır. Önünüze bir çiçekçi çıktığında çiçekler benden olsun deyip hemen elinize tutuşturduğunda, hemen ona parasını verirsiniz. Kavun satan ve bir parça kavun ikram eden kişiden, kendinizi kavun almak zorunda hissedebilirsiniz. Ya da bir mağazaya girdiğinizde satıcıyı çok uğraştırdıysanız, kendinize istemeseniz de bir şey alma gereği hissedersiniz. Yapılan bir araştırmaya göre hesap sonrası müşterilere küçük hediyeler getiren garsonların bahşişleri, daha çok artmıştır.
  • Tutarlılık Göstermek; Aslında farkında olmadan uyguladığınız bir zihin yönlendirme tekniğidir. Hepimiz tutarlı görünmek için, söylediğimiz bir sözün arkasında durmak isteriz. Birine bir söz verdiğinizde ve ya kendinizle ilgili bir özelliği söylediğinizde, onun doğru görünmesi için elinizden gelen her şeyi yaparsınız. Örnek verecek olursak yurt dışında yapılan bir araştırmaya göre; Bir restoran telefonda rezervasyon yapıp gelmeyen müşterilerinden şikayetçi. Yapılan araştırma neticesinde telefonda rezervasyon alan kişinin ‘’Değişiklik olursa lütfen arayınız’’ yerine ‘’Planlarınızda bir değişiklik olursa arayacak mısınız’’? Sorusunu sorduktan sonra, rezervasyona gelmeme oranı %35 den %10 düşmüştür.
  • Sosyal İspat Teorisi; Bir şeyi başkaları yapıyor diye siz de yapabilirsiniz. Bazen o konu hakkında hiç soru sorup düşünmeden, kendinizi olayın içerisinde bulabilirsiniz. Aynı anda 10 kişinin sizinle yürürken birden koşması durumunda, sizde onlara bakarak koşabilirsiniz. Birçok kişi bir yere bakıyorsa, sizde oraya bakabilirsiniz. Burada kabul edilebilir davranış, herkesin yaptığı davranıştır. Ünlü insanlarla reklam yapılmasının sebebi, çekici ve sevilen insanların yaptığı şeyi birçok insan yapmak ister.
  • Otoritenin Kabul Görmesi; Kişi güçlüyse genelde toplum tarafından mantıksız bile olsa dinlenir. Tanımadığınız birini dinleme olasılığınız düşüktür, oysa arkadaşlarınız ve ya güvendiğinizi birileri tarafından referans edildiğinde ve otoriter olarak tanıtıldığında, daha fazla can kulağıyla dinlersiniz. Kişinin konumu yüksekse daha iyi dinler ve söylediklerine itiraz etmezsiniz.
  • Kıtlık Oluşturma; Bir ürün ve ya fırsat ne kadar az ise, o kadar fazla istenmektedir. Pazarlamacılar en büyük kampanyalarını bu kuralı kullanarak oluştururlar. Sınırlı zaman ve stoklu ürün, insanları almaya hemen teşvik etmektedir.

Zihninizi verimli kullanmak için öncelikle bilgiye ve öğrenmeye ihtiyacınız vardır. Bilgileri aldıktan sora, sıra zihninizi kullanmakta.  Karşı tarafın zihnini, kendinizi geliştirerek ve bilgi sahibi olarak etkileyebilirsiniz.

Hedefinize Soru Çözerek Ulaşın!
tugemblog

Tüm içerikleri görüntüle tugemblog

Cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *